Jakie są plany budowy częściowo podziemnego tramwaju do Dworca Zachodniego na Ochocie w Warszawie?

Warszawska Ochota staje się miejscem budowy nowego, częściowo podziemnego tramwaju, którego trasa doprowadzi do Dworca Zachodniego. Umowa z konsorcjum firm odpowiedzialnych za wykonanie projektu – ZUE i FABE – została sfinalizowana 20 lutego 2024 roku. Wybrany wykonawca przystąpił do działań terenowych na początku czerwca tego samego roku, a ich pierwszym celem było zmodyfikowanie podziemnej sieci ciepłociągów znajdujących się pod ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zgodnie z planami, prace budowlane mają dobiec końca w 2026 roku.

Nowo powstała trasa tramwajowa o długości około 1,6 kilometra zacznie się pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. W tym miejscu przewidziane są dwa podziemne przystanki i sieć przejść podziemnych, które umożliwią sprawną przesiadkę na różne środki transportu, takie jak pociągi czy autobusy. Tramwaj będzie następnie jechał tunelem o długości około 500 metrów znajdującym się pod parkiem Pięciu Sióstr, a następnie wyjedzie na powierzchnię na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., w pobliżu ulicy Szczęśliwickiej. Dalej trasa przebiegać będzie tą ulicą i łączyć się z istniejącą siecią tramwajową na skrzyżowaniu z ulicą Grójecką. Następnie tramwaj będzie mógł kierować się w stronę centrum miasta, Okęcia lub ulicy Banacha.

Zgodnie z zapewnieniami Tramwajów Warszawskich, czas podróży do dworca z ulicy Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a dojazd ze stacji metra Politechnika zajmie nieco ponad 15 minut. Oczekuje się, że trasa ta przewozić będzie około miliona pasażerów rocznie. Co więcej, warto podkreślić, że budowa tunelu nie wpłynie negatywnie na zieleń parku Pięciu Sióstr. Przy planowaniu parku uwzględniono trasę podziemną, co oznacza, że nad miejscem przyszłego wykopu nie posadzono żadnych drzew ani krzewów.